Föräldrainsats

Föräldrarnas engagemang och arbetsinsats är en viktig del av Draget. Insatsen består av:

Tjänstgöring i barngruppen. Man lär då känna alla barn och förskolepersonalen genom att hjälpa till med deras dagliga sysslor och rutiner med måltider, vila och lek. Vi har en förälder i verksamheten tisdag-torsdag eftermiddag kl 14.30-16:30 samt fredagar 9:30-17.15. Detta innebär 2-3 dagar per familj och termin, alternativt byts en fredag mot tre eftermiddagar. Därutöver ingår arbete som ”gårdsvakt” 1-3 måndagseftermiddagar per termin mellan 15.45-17.15 då pedagogerna har APT.

Alla föräldrar medverkar i någon av arbetsgrupperna fram-matgruppen (framtid och mat), utefixgruppen, innefixgruppen eller styrelsen. Det är obligatoriskt att inneha ett styrelseuppdrag per familj under tiden på förskolan. Man sitter då på denna post i ca 2 år.

Kvällsstädning av förskolan som fördelas mellan medlemsfamiljerna och en städfirma olika dagar med varierande grad över året.

Medlemsmöten ungefär 3-4 gånger per termin.

Gemensam storstädning av förskolan en helg per termin. En vuxen/familj deltar lördag eller söndag.

Tillbaka får man en liten barngrupp med mycket social samvaro och en go känsla familjer emellan. Man har som medlem en god insyn i sitt barns vardag och vardagsmiljö samt möjlighet att påverka denna. Kommunikationen mellan föräldrar och pedagoger är nära, och vi värnar om att bibehålla dessa faktorer.